Wednesday 31 October 2012

pregnenolone



mahani ialah seorang wanita berusia empat puluh lima tahun yang aktif.dia bertugas sebagai seorang pegawai bank.sebagai ibu dan juga wanita bekerja,setiap hari mahani di bebani tugas yang berat.pagi pagi dia menyiapkan sarapan anak anak yang mahu ke sekolah.meskipun anak anak sudah di sekolah menengah,mahani merasa beliau masih perlu menyiapkan makan minum mereka.ternyata mahani ialah seorang ibu yang penuh dengan sifat kasih sayang.
selepas menyediakan sarapan mahani akan bergegas ke tempat kerja.pulang dari tempat kerja beliau akan ke ke kedai membeli keperluan dapur dan menguruskan hal hal lain sebelum pulang ke rumah dan menyediakan makan malam.Mahani bersyukur di kurniakan suami yang baik dan seorang pembantu rumah yang taat setia.
sejak akhir akhir ini,mahani berasa risau keranamenjadi mudah lupa.Apabila ke pasaraya,dia terlupa beberapa barang yang perlu di belinya.ini menyebabkan dia terpaksa berpatah balik ke kedai beberapa kali.oleh kerana sifat lupa ini menjadi semakin serius maka mahanai terpaksa menulis kesemua jenis barang yang perlu di beli dalam satu senarai.
dia merasa hairan dengan dirinya sendiri.dulu ingatan nya kuat.dia mampu mengingat kesemua jenis barang keperluan meskipun tidak di tulis.kini,dia tidak mamppu melakukan nya.pernah dia meletak kunci kereta dan terlupa tempat letak nya.perkara ini sering terjadi menyebabkan dia pernah kelewatan ke tempat kerja gara gara mencari kunci yang di letakkan di atas televisyen.
dia juga sering naik ke tingkat atas rumahnya mencari sesuatu dan gagal mengingati apa yang di cari apabila sampai ke atas.
kini dia sering tersasul di tempat kerja juga.dia sering tersalah menekan key pada komputer menjadikan kerja nya semakin lambat    kerana terpakasa menekan beberapa kali.
mahani bimbang kalau kalau semnakin hari dia akan semakin lupa dan mahu meninbgkatkan daya ingatan nya.
dia bertemu saya kerana inginkan penjelasan dan bantuan bagi masalahnya itu,
setelah mengadakan perbincangan  dan ujian  darah saya mencadangkan penambahan hormon iaitu pregnenolone.







Pregnenolone  ialah hormon manusia yang bersifat steroid .ia merupakan hormon yang terlibat secara langsung dalam penghasilan hormon steroid lain seperti hormon sex (progesterone,estrogen,testosterone),mineralokortikoids,glukokortikoids,androgens dan estrogens ,kebolehan nya bertukar menjadi hormon lain membuatnya mendapat jolokan prohormon.pregnenolone sulfate ialah anatgonis kepada GABA
Dan ia meningkat kan neurogenesis pada hipocampus otak kita.di bawah arahan hormon dari kalnjar pituitary ,pregnenolone akan di tukar ken kepada hormon lain yang di perlukan tubuh .ia berlaku di dalam mitokkondria sel dan melibatkan enzim cytokrom p45o.
Sebagai satu hormon yang banyak di dalam otak kita,tigas tugas nya jelas berlaku dalam otak kita di mana ia terlibat secara langsung dalam baik pulih sistem saraf .dan peningkatan aktiviti neuron otak.
Besar kemungkinan kekurangan hormon ini pada usia tua menjejaskan fungsi kognitif dan lain lain tindakan hipocampus. kajian membuktikan hormon ini banyak di dalam tubuh kita sewaktu muda dan peningkatan usia menjadikan ia kurang.
pregnenolone ialah satu hormon yang besar kesan nya katas manusia kerana ia boleh berubah menjadi hormon lain iaitu dhea,progesterone,testosterone dan estrogen,dengan kata lain kean pengambilan nya turut meningkatkat hormon yang lain juga.
mereka yang mengambil hormoin ini merasa lebih bertenaga,jiwa lebih tenang,kurang tekanan emosi,mata lebih terang,kulit lebih tegang dan cantik.justeru itu tidak dapat di nafikan ia memberi kesan yang baik kepada kesihatan.
hormon ini di proses dari sejenis keladi liar yang terdapat di afrika.diosgenin iaitu sejenis bahan dalam keladi liar di proses menjadi pregnenolone dalam makmal.
oleh kerana hormon merupakan satu bahan aktif dan memberi kesan kepada tubuh badan,cara pengambilan nya dan jumlah yang harus di ambil mestilah di tentukan oleh doktor yang merawat seseorang,pengambilan yang membuta tuli pasti nya akan mendatangkan kesan yang buruk kerana kesilapan sering berlaku pada jumlah yang di ambil.sekiranya anda memerlukan peningkatan daya ingatan,dan ingin mengatasi simptom stress ,dan sebagainya maka minta laha nasihat doktor terlebih dahulu. 

No comments:

Post a Comment