Wednesday 31 October 2012

sistem hormon kita



Antara system yang terpenting dalam memastikan keremajaan dan kesihatan yang baik ialah system hormone.Sistem hormone ialah satu system yang  kompleks  di mana ia berpusat di otak kita .Terdapat satu kalenjar pada otak kita yang penting bagi penghasilan hormone iaitu kalenjar pituitary.kalenjar ini mengeluarkan hormone yang menjadi signal keatas hormone hormone lain dalam tubuh kita.Seorang bayi yang baru lahir mempunyai system hormone yang sedang berkembang.Apabila mencapai akil baligh maka system hormone nya di katakana lengkap berlembang .Jumlah hormone yang mencukupi menjadikan tubuh badan segar dan sihat.GH atau growth hormone memastikan seorang kanak akanak berkembang menjadi dewasa .
Hormon yang penting bagi wanita ialah hormone estrogen dan progesterone manakal hormone yang penting bagi lelaki ialah hormone testpsteron.hormon lain ialah hormone adrenal yang memberi tenaga serta mood yang baik kepada kirta ,melatonin,hormone calcitonin yang menjaga paras kalsium dalam tubuh dan hormone dhea ,insulin dan sebagainya yang mempunyai fungsi menukarkan gula kepada tenaga serta menjana tenaga.
Hormone seperti leptin pula penting bagi menjaga sel lemak..seseorang akan menjadi obese jika leptin nya gagal berfungsi.endorphin dan serotonin ialah contih bahan bahan yang menyerupai hormone.kehadiran nya menjadikan otak kita cergas dan tenang selalu.

Penuaan menyebabkan salur darah halus yang membawa zat serta nutrisi kepada kalenjar hormone menjadi keras dan akhirnya tersumbat.Ini membawa kepada kematian sel dan hormone tidak lagi dapat di hasilkan.paras hormone akan merosost dengan teruk pada peringkat ini.

.Bagi wanita pula,mereka akan mengalami menaupause .Banyak gejala tidaqk sihat yang di sebabkan oleh menauoause.Gejala ini terjadi kerana hormone yang tiada menyebabkan sel sel tidak mampu berdikari.Banyak sel bergantung kepada hormone bagi meneruskan fungsinya.oleh kerana tindakan hormone ialah spesifik maka ketiadaan nya turut mendatangkan kesan yang sangat spesifik kepoada kita.
Waniat menaupaus sering megalami kemurungan,masalah tulang rapuh,masalah rambut gugur,kulit berkedut dan pgmentasi ,kulit, gatal gatal pada badan,masalah vagina kering.masalah ingatan yang berkurangan,masalah keletihan .badan panas dan tekanan perasaan yang kuat.
Begitu juga lelaki yang ,kekurangan hormone.apabila usia melebihhi empat pulihan tanda tanda andropause mula kelihatan.Lelaki sering megalami keletihan,kurang keupayaan sexual,wajah tampak murung dan perasaan menjadi tidak ceria.Ingatan juga terganggu dan mereka mula di serang masalah jantung pula.
Terdapat juga mereka yang mula di serang gejala kekurangan hormone secara berperingkat peringkat.
Kekurangan melatonin menjadikan kualiti tidur terganggu.Mereka sukar tidur malam dan menganngap keadaan ini adalah di sebabkan masalah psychiatric.Tambahan pula apabila mereka mula merasa takanan perasaan dan kemurungan.lalu ramai yang tampil bagi mendapatkan bnatuan dengan mengamalkan ubat sakit jiwa.

Kekurangan calcitonin menjadikan tulang rapuh.kalsium yang di minum tidak boleh masuk kedalam tulang jika tiada hormone ini.
Ini menjadikan tulang rapuh dan pemeriksaan x ray menunjukkan rogga dalam tulang yang besar di namakan osteoporosis.penyakit osteopororsis bermakna tulang yang berongga.tulang ini ringan tidak padat serta mudah patah.

Jika analisis hormone di buat kita dapatlah mengenal pasti gejala ini dengan betul.analisi hormone bermakna kita memeriksa paras hormone dalam darah .selepas itu kita  akan melakukan rawtan berperibgkat peringkat bagi meningkatkan aktiviti kalenjar hormone
Dan mengelakkan dia mati.
Saya selalu memberitahu pesakit saya bahwa anggaplah kita membaja pokok.pokok yang sering di baja dan di siram pastinya hidup lebih lama dan ,mengeluarkan buah yang banyak dan lebih manis manakala pokok yang langsung di biarkan tumbuh sudah tentu kuyaliti buahnya kecil kecil dan jangkahayat nya tidak dapat di jangka.
Begitulah kalenjar hormone pada tubuh kita.kita perlu mengambil berat tantang nya agar ia tahan lama dan boleh sentiasa mengeluarkan hormone bagi kegunaan kita.
Menurut kajian anti penuaan seorang wan ita akan mula megalami penuaan siste,m hormone selepas usia 35 tahun.pada masa ini hormone nya merosost sekali menjadikan dia mula resah gelisah dan merasa gejala kekurangan tenaga.pada waktu inilah rawatan pemulhan hormone patut di mulakanm
Lelaki pula mula merosost hormone nya seawall usia 25 btahun.ini menyebabkan merosostnya stamina mereka .
Mereka yang bersukan mengalami kemerosostan hormone lebih lambat kerana aktiviti sukan menjamin  pengaliran darah yang baik ke seluruh tubuh term,asuklah ke oragan kalenjar hormone.





Msih ramai yang menganggap bahawa menjadi tua merupakan satu takdir yang tidak harus di elakkkan.Spatutnya kita melihat penuaan sebagai satu penyakit atau halangan yang harus kita atasi.tidak kira berapa pun usia kita ,kita mesti memastikan system hormone kita kekal muda dan berfungsi sepanjang masa.

No comments:

Post a Comment